De geheimen van casual games

Hoe kan het dat een klein bedrijfje wat begon in een garage in Seattle uitgroeien tot een van de grootste game bedrijven ter wereld. Waar heeft Popcap (maker van onder andere Bejeweled en Plants vs. Zombies) het grote succes aan te danken en hoe konden deze ‘casual games’ opboksen tegen de grote jongens als Sony en Nintendo?

De Engelse krant Guardian heeft een interview gedaan met een aantal ontwerpers en bedenkers van de populaire spellen waarin ze een aantal ‘geheimen’ van casual games onthulden. Ten eerste is het belangrijk om als beginnend spelletjes bedrijf niet bang te zijn voor de grote jongens in de markt. Bedrijven als Sony en Nintendo (bekend van Playstation en Wii) kijken vaak niet om naar beginners met alternatieve ideeën. Daarnaast wordt er verteld dat het belangrijk is om een game te ontwikkelen voor iedereen. Een van de redenen dat casual games een groot succes zijn geworden is te danken aan het feit dat ‘iedereen’ nu over een smartphone of tablet kan beschikken en waardoor de games dus ook moeten worden afgestemd op deze immens grote doelgroep.

Neem nu een spel als Bejeweld of Angry Birds: jong en oud, man of vrouw, druk of een rustig leventje, iedereen heeft zo nu en dan zin in een leuk spelletje. Het feit dat casual games niet zo veel tijd in beslag nemen als de grote spellen voor de core-gamers laat bevestigd nogmaals deze ‘regel voor succes’. Tot slot meldt Popcap dat iedereen een ‘game designer is’, hiermee willen ze duidelijk maken dat het tegenwoordig niet meer noodzakelijk is om een informatica diploma te hebben wil je een goede game kunnen maken, neem Bejeweld als voorbeeld, gemaakt door een aantal jongens die een leuk idee hadden voor een spel.

(bron: Guardian)

Deel op TwitterDeel via email

Laat wat van je horen

*