[review] Plan It Green

Voordat alle TV-zenders alleen nog maar over de economische crisis begonnen te rapporteren waren de opwarming van de Aarde en milieuvervuiling dominante thema’s in de media. Plan It Green, nog een aanvulling in de steeds populairder wordende resource management genre, weet het dominante thema weer terug te brengen in de vorm van een leuke en vooral uitdagende puzzel game.

In Plan It Green speel je als speler de rol van burgemeester van GreenVille, een stad die geteisterd wordt door zware milieuvervuiling. Aan het begin van het spel is de hele stad vies en kun je nauwelijks iets zien door de smog, maar het is jou taak als burgemeester om de stad via een ecologisch-vriendelijke manier weer naar de top te tillen en de stad weer echt ‘groen’ te maken.

Het voornaamste doel van het spel is het neerzetten van gebouwen in verschillende categorieën en wel op een zo efficiënt mogelijke manier. Zo heb je huizen voor bewoners, commerciële gebouwen, recreatie centra en overige faciliteiten als winkels en restaurants. Woningen en commerciële gebouwen zorgen voor een dagelijks inkomen in de vorm van belasting en energie bonussen. Deze energie bonussen zijn derde inkomsten in het spel, naast geld en bouwmaterialen. Door deze bonuspunten in te wisselen voor geld kun je upgrades vrijspelen waardoor je gebouwen nog energie zuiniger worden en daarmee ook het totaal aantal waarde punten van de stad omhoog kunt krikken.

Kijkend naar de grafische weergave en het aantal gebouwen wat je neer kunt zetten is het overduidelijk dat de makers van het spel goed hebben nagedacht over waar ze mee bezig waren en op alle kleine details is gelet. Zo heb je verschillende huizen die niet allemaal energie zuinig zijn maar daardoor vaak wel goedkoper en talloze markten die zorgen voor veel inkomsten maar die ook veel uitlaatgassen produceren. Hierdoor wordt je als speler gedwongen om meteen in het spel al belangrijke keuzes te maken en moet je met de consequenties omgaan mocht je een keer de verkeerde keuze hebben gemaakt.

Dit maakt het spel direct leuk, interessant en vooral uitdagend. Omdat je vanaf het begin al helemaal in het verhaal wordt gesleurd is het moeilijk om er nog vanaf te blijven. Naarmate het spel vordert wordt de stad steeds groter en daarmee ook ingewikkelder om te onderhouden. Op een gegeven moment heb je zoveel gebouwen dat je het overzicht snel kwijt bent waardoor het ‘uitspelen’ van het spel voor sommigen wel een onmogelijke taak lijkt.

Kortom, een geweldig spel met een duidelijke boodschap op de achtergrond. Leuk voor de beginner maar wellicht ook iets te moeilijk mocht je het spel helemaal af willen maken.

Deel op TwitterDeel via email

Laat wat van je horen